Veelgestelde vragen
Onderneming: elke handelaar, bedrijf of vereniging die op regelmatige basis handelsactiviteiten uitoefent.
Particulier: iedere persoon die handelt voor zichzelf en niet in het kader van zijn beroepsactiviteit.
Het Meldpunt is het resultaat van een partnerschap tussen:
De FOD Economie beheert de infrastructuur van het elektronisch platform Meldpunt.
Het Meldpunt wil consumenten en ondernemingen een gebruiksvriendelijke, eenvoudige en efficiënte digitale omgeving bieden waarin zij:
Het Meldpunt verbetert de samenwerking tussen federale handhavingsinstanties bij misleidende en oneerlijke handelspraktijken.
Als u daarmee instemt, kan uw melding ook worden doorgegeven aan een ombudsdienst om te proberen een minnelijke schikking te treffen met de betrokken onderneming:
Het Meldpunt wordt gebruikt om informatie te verzamelen om de kwaliteit van de controles door de verschillende inspectiediensten te verbeteren.
Het Meldpunt is geen nooddienst en beschikt niet over een 24/24u- en 7/7 dagen-permanentie.
Het Meldpunt biedt niet de mogelijkheid om klacht neer te leggen of officieel aangifte te doen van een concreet misdrijf. Indien u het slachtoffer werd van een misdrijf en klacht wenst neer te leggen, neem dan contact op met de lokale politie van uw keuze.
De partners van het Meldpunt verbinden zich ertoe uw privacy te beschermen en te respecteren. Aangezien dit platform persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, valt het onder Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (“AVG” of “GDPR”).
Meer informatie over GDPR vindt u in de Algemene gebruiksvoorwaarden en privacybeleid van het Meldpunt.